Hersenspinsels van een start-up #17


Terwijl Heleen afgelopen week genoot van een weekje vakantie met de kinderen, werkte ik door aan de voorbereidingen. Maart is inmiddels ook alweer begonnen en dus komt het nu allemaal écht dichterbij. We hebben meer zichtbaarheid nodig, dus meer partijen die ons event promoten. Ja, daar schrijf ik dat magische woord. Promotie. Dat zullen we de komende tijd non-stop blijven doen. En terwijl ik dit blog afmaak, kijk ik terug op een geslaagde middag Rotterdam. Ondertussen gaat de ticketverkoop gestaag door.

‘Er is leven, er is leven…’
Na het event.

Tenminste, dat is natuurlijk eigenlijk, stiekem wel het doel. Dat dit event geen bevlieging is, maar dat het onderdeel is van een groter geheel. En dat was ook precies mijn plan toen ik Heleen vorig jaar zomer voor het eerst benaderde. Tijdens eerdere besprekingen hebben we hierover wat algemeen gebrainstormd. Maar de tijd vliegt, en dus is het noodzaak om alles beter uit te denken. En toch, dat is nou één van die dingen die ik van Heleen leer: loop jezelf niet voorbij. Als het aan mij ligt, wordt het morgen allemaal uitdacht en opgeschreven. Om vervolgens overmorgen uitgeput te zijn. Het is zo fijn om een partner te hebben die je er constant aan herinnert dat dat nou net níét hoeft. ‘Hardlopers zijn doodlopers,’ zegt mijn vader altijd. En dat weet ik ook wel, maar toch… Dus denken we tijdens ons overleg opnieuw over de verdere structuur van ons bedrijf.

‘Op 7 april stoppen we een kortingsbon voor deelname aan ons volgend event in de goodiebag!’
Nee. Toch niet. Hoewel ik dat een voortreffelijk idee vind.

‘We hebben nog geen datum én geen locatie voor het najaar,’ protesteert Heleen. ‘En als ik al zie hoeveel moeite dat ons gekost heeft voor dit event, dan is dat niet haalbaar voor april.’ Ze heeft natuurlijk gelijk, maar toch. Goed, die goodiebag komt er natuurlijk wel. En daar moet natuurlijk iets ingestopt worden. Wat, weten we nog niet. Daar lees je vast en zeker de komende weken meer over. Wat we wel zeker weten, is dat we ‘ons bedrijf’ moeten promoten. Al hebben we nog niks (buiten wat niet te concrete plannen, maar dat hoeft het publiek niet te weten). Ik opper: ‘We kunnen deelnemers een vragenlijst geven. En we moeten nog eens verder praten met Eric. Over onze doelstellingen en verdienmodel.’

En dan verschijnen de sponsoren op het toneel
Ik had Schrijven Online een bericht gestuurd op advies van sponsor Esther Kraaijenbrink van Bestel Mijn Boek. En ja hoor, zij hebben interesse. Ze willen ons event promoten binnen hun publiek (alleen al meer dan 10.000 volgers op Facebook!) en in ruil daarvoor willen ze een standje. We bespreken momenteel de verdere details, maar dit klinkt interessant en realistisch. Ook Hebban heeft deze week aangegeven interesse te hebben in een perskaart. Die krijgen ze gratis in ruil voor een interview vooraf, tijdens het event en een mooi verhaal naderhand.

Al met al zitten we dus in een lekkere vibe. Een die ik écht hoop vast te houden. De komende weken staan in het teken van de voorbereiding van de presentatie op 7 april. Maar ook waarmee we onze stand gaan vullen. What’s next? Kortom, voldoende huiswerk. En dan hebben we natuurlijk de promotie nog, zoals hieronder in Rotterdam:

Anneke Kleine Staarman komt uit Haarlem en is schrijfster van de roman De herkansing, die ze in eigen beheer heeft uitgegeven. Ze is momenteel bezig met haar tweede roman.

Heleen Engwerda komt uit Leeuwarden en heeft een eigen bedrijf, Hé Communicatie. Haar passie voor boeken uit zich niet alleen in haar werk, maar ook op haar boekenblog Boekenrupsjenooitgenoeg.

Samen starten ze nu met Get inspired by books. Elke week doen ze een boekje open over hun ervaringen als start-up. Waar lopen ze tegenaan, welke fouten maken ze en wat moet er allemaal geregeld worden?