Hersenspinsels van een start-up #13 - De eerste kaarten zijn verkocht!


‘Dit weekend wordt groots!’ kondigden wij twee weken geleden vol trots in ons blog aan. Diegenen die nieuwsgierig onze website opzochten, concludeerden hetzelfde als wij: de site was nog niet echt, of liever gezegd, echt niet, live dat weekend. Gelukkig hebben we dat afgelopen week gecorrigeerd en is hij nu wél te bezoeken. En te bewonderen, want hij is echt prachtig geworden. Maar met de aankondiging van de site en de bijbehorende promotie, liepen we tegen nieuwe dingen aan. Op naar het nieuwste avontuur maar!

‘Ik zie dat jullie al kaarten verkopen? Graag overleg.’
Slik. Nu onze super-de-super site live was en wij hem vol trots op onze social media aankondigden, kregen we een mail met deze boodschap. Van niet minder dan Bibliotheek Rotterdam. Onze locatie voor het event. Ik zat op mijn werk toen Heleen dit bericht doorstuurde. Diezelfde avond hadden we nog even overleg. Ik vond het eigenlijk wel prettig dat we nu tot concrete zaken werden gedwongen, we hadden immers toch al een afspraak staan in Rotterdam om alles door te lopen. Maar we leerden toch weer een wijze les: voor een volgend event moeten deze dingen écht afgesproken zijn voordat we iets naar buiten communiceren.

Huur van de zalen is niet kosteloos.
Wordt Heleen verteld wanneer ze daar aan tafel zit. Daar gaat onze begroting…

Gelukkig is het gesprek zodanig constructief, dat er samen wordt gekeken naar een oplossing.

We kunnen gebruik maken van de biebvloer, die is niet zo gezellig maar wel gratis. Maar willen we die hele mooie, knusse, sfeervolle theaterzaal, dan zullen we flink in de buidel moeten tasten. Niet onmogelijk, maar dan moeten we geen 50, maar eerder richting de 75 kaarten (of nog meer) verkopen. Dat lijkt vooralsnog een zware taak. Ik voel opnieuw een lichtelijke paniek opkomen, maar berisp mezelf. Als ik iets heb geleerd van de organisatie van dit event, is het dat we vooruit gaan met kleine stapjes. We hebben nu tenminste de contactpersoon van onze locatie persoonlijk ontmoet. Ze zijn zeer bereid om ons te ondersteunen in de promotie en nemen ons event ook mee in hun nieuwsbrief, op hun site en in de Uitkrant. Via hun kanalen zouden we dus zomaar een aantal kaarten kunnen verkopen.

Langzaam maar zeker… staat het event dan toch?
Nog niet helemaal. Om voor het event te kunnen betalen, worden onze klanten doorverwezen naar een externe site. Super handig! Totdat we de eerste communicatie over het evenement opvingen. Meetup blijkt niet zo super praktisch te zijn als wij voor ogen hadden. Tip aan mezelf: het gehele betalingsproces zelf doorlopen om te zien wat de klant ziet. En tja, ook ik zit vast op de betaalmogelijkheden. Je kunt namelijk alleen met Paypal of creditcard betalen. Beiden heb ik niet. We plannen weer een avond met het thuisfront en zoeken diverse mogelijkheden uit. Gelukkig wordt ook voor dit probleem een oplossing gevonden. We gebruiken nu een andere externe site, Eventbrite, die gemakkelijker te hanteren is. En waarbij je met iDeal kunt betalen. Ik heb de primeur: het allereerste kaartje kocht ik zelf! Zodat ik die kan verloten tijdens een geplande Ladies Night komende week. Twee dagen later zijn er nog 5 verkocht. Op naar de theaterzaal dus!

Ik kan het niet genoeg zeggen: promotie maken!
Dat roep ik al een tijd tegen Heleen en Olga. Om eerlijk te zijn ben ik als de dood dat we te laat zijn begonnen met de daadwerkelijke promotie. We bespreken ons marketingplan volgende week waarbij we ook kijken hoe we onze sprekers allemaal kunnen betrekken in onze promotie. Die suggestie van Olga brengt rust. Hoe meer schouders we eronder zetten, hoe groter de kans dat dit event een waar fenomeen wordt binnen de boekenwereld. En dat stuk vind ik ook eigenlijk het meest spannend. Datgene wat je zelf niet kunt beïnvloeden. Samen met Heleen en mijn vriend hebben we heel veel neergezet. Een prachtige site, mooie flyers, sterke communicatie naar derden. Olga heeft echt wat toegevoegd op het gebied van sprekers. Maar hoe krijg je het nou voor elkaar dat mensen ook daadwerkelijk een kaartje kopen? Degene die het weet, mag het zeggen. Het enige dat we op dit moment kunnen doen, is verdergaan met plannen. En doen. Heleen kwam in Bibliotheek Rotterdam de volgende toepasselijke spreuk tegen: ‘Meerdere wegen leiden naar dromen’. En zo is het!

 

 

 

Anneke Kleine Staarman komt uit Haarlem en is schrijfster van de roman De herkansing, die ze in eigen beheer heeft uitgegeven. Ze is momenteel bezig met haar tweede roman. 

Heleen Engwerda komt uit Leeuwarden en heeft een eigen bedrijf, Hé Communicatie. Haar passie voor boeken uit zich niet alleen in haar werk, maar ook op haar boekenblog Boekenrupsjenooitgenoeg.

Samen starten ze nu met Get inspired by books. Elke week doen ze een boekje open over hun ervaringen als start-up. Waar lopen ze tegenaan, welke fouten maken ze en wat moet er allemaal geregeld worden?