Waarom zowel de chaoot als de regelneef niet slim zijn.


Als Open Coffee bezoeker sta je hoogstwaarschijnlijk aan het hoofd van een klein bedrijf, misschien jij alleen, misschien met een paar medewerkers. Leiderschap binnen jouw 'onderneming' heeft dan ook een totaal andere invulling/betekenis dan het leiderschap binnen een multinational.

Vermits het allemaal klein is, kun je nog veel dingen vanuit je hoofd aansturen, en misschien wel flexibel omspringen met die dingen die er dienen te gebeuren volgens datgene wat zich het eerste aandient.
Je kan het natuurlijk ook sterk professionaliseren en een heel project-/task-management systeem opzetten om alles voor jezelf onder controle te houden.

In deze blog verneem je waarom geen van beiden echt een goede aanpak zijn.

Structuur in je organisatie is er om je te helpen:

“Structureren om te floreren!”

Is een uitdrukking die ik regelmatig gebruik om de zin en onzin van structuur weer te geven.
Te weinig structuur en opvolging, en je holt permanent achter de dingen aan.
Te veel structuur en je zet jezelf helemaal vast in een overdaad van 'moetjes'.
De balans tussen beiden is een zeer dunne, maar cruciale lijn.

Beide aspecten heb ik zelf ondervonden:
Te weinig structuur:
Het is verleidelijk voor een creatieve geest zoals de mijne om zomaar mee te gaan in de flow van de dag: “Vandaag heb ik meer zin om dat op te nemen of uit te werken.”. Op zich een verstandige keuze, want het zal je veel meer tijd en energie kosten om jezelf te forceren om dingen op te nemen waar je op dat moment helemaal niet klaar voor bent. De valkuil is dan natuurlijk wel dat je sommige dingen misschien wel blijft uitstellen of simpelweg vergeet om er dieper op in te gaan omdat je geest al lang met iets anders bezig is.

Te veel structuur:
Een logisch gevolg van te meegaand te zijn met je eigen creatieve flow, is om er structuur in aan te brengen: de dingen die je nog moet doen beginnen op te schrijven, een planning maken van wat er absoluut prioritair is, een ritme vastleggen voor de terugkerende zaken,...
Wanneer je daar echter in overdrijft, dood je elke vorm van creativiteit, want dan ben je enkel nog bezig met het afvinken van items op een ToDo-lijst waar nooit een eind aan zal komen.


De grote vraag is dus hoe je precies tussen te veel en te weinig uitkomt.
Uiteraard zal dat voor iedereen weer een beetje anders zijn. En daar ligt al een eerste stretch of oefening voor jezelf: als je van nature heel geordend en gestructureerd werkt, kan het je creativiteit en ondernemerschap net helpen om wat meer te vertrouwen op je natuurlijke energieflow en die dingen op te nemen waar je ook echt klaar voor bent.
In dat geval kan ik je de tip meegeven om meer aandacht te besteden aan je energie-management dan aan je tijdsmanagement.
Zo kun je jezelf vragen stellen als: wat zou me vandaag energie geven? wat doe ik vandaag niet, zodat m'n batterijen terug kunnen opladen?

Ben je eerder een chaotisch type, dan kan het je heel veel helpen om wat dingen beginnen op te schrijven en lijstjes te beginnen maken.
In dat geval zal een app zoals Asana je heel veel brengen. Daar kun je eenvoudig alles in bijhouden en noteren wat er nog dient te gebeuren, je kan het ordenen volgens vakgebied (bv: marketing, sales, klantenwerk, eigen ontwikkeling, administratie,...), je kan je taken eenvoudig ordenen per dag waarop je ze wil uitvoeren, en bovendien is het gesynchroniseerd over al je apparaten waardoor je altijd het overzicht kan bewaren over datgene wat je nog moet doen.

Zelfkennis ligt dus ook nu weer aan de basis van je eigen groei en ontwikkeling: ben je eerder een chaoot, of ben je eerder een regelneef?
Als je dat voor jezelf hebt uitgemaakt, zoek dan bewust wat meer van het andere op.
Daarvoor zijn er zaken genoeg beschikbaar om je te inspireren om die beweging in gang te zetten.
Bijvoorbeeld:

Persoonlijk zit ik -naar mijn gevoel- mooi tussen beiden in door een rigoureuze takenlijst te hebben waar ik alles in prop zodat ik er helemaal op kan vertrouwen dat de belangrijke dingen steeds zullen tevoorschijn komen op het moment dat ze nodig zijn, maar tegelijk spring ik er wel heel flexibel mee om, en bekijk ik dagelijks wat de belangrijkste zaken zijn en schuif ik de andere door naar een later moment. Dit komt neer op baas blijven over je eigen takenlijst: de takenlijst als hulpmiddel, maar me er niet door laten dicteren!

Succes met het uitwerken van je eigen structuur!

En wanneer je er vragen of hulp bij nodig zou hebben, zet dan zeker als taak op je lijstje dat je me nog moet bellen :-)

 

Auteur: Dennis Fredrickx – The Happiness Factory
Website: www.thehappinessfactory.be
Dennis helpt ambitieuze ondernemers/leiders om meer te bereiken op een eenvoudigere manier.