Je weet wel, Piet nog wat. Doet iets in de ICT!


Stel je voor. Apple investeert een hoop tijd en geld in het maken van een nieuw product. Laten we het de I-Com noemen. Een communicatie apparaat dat de I-Phone laat verbleken. Een super-de-luxe product dat echter wereldwijd niet wordt aangekondigd. Online in het niet te vinden en ook niet te bestellen en ook in de winkels ligt het op een achteraf plek. Het zal dan ook niet verwonderlijk zijn dat de verkoopcijfers ver achterblijven bij de verwachtingen.

Een onwaarschijnlijk verhaal? Ligt er helemaal aan hoe je het bekijkt. Vervang de I-Com eens door een Starter of ZZP’er met behoorlijk wat kennis, kunde en ervaring. Voor een werkgever die op zoek is, een perfecte keuze. Maar omdat de persoon in kwestie niet zichtbaar is, gaat de baan of de opdracht telkens aan hem voorbij.

Ik hoor geregeld Starters en ZZP’ers klagen over het feit dat ze geen of weinig opdrachten krijgen. Maar als ik dan vervolgens kijk naar hun zichtbaarheid, dan is deze bijna niet bestaand. Er iets aan doen? De een weigert categorisch te erkennen dat er überhaupt iets mis is, de ander wil wel maar heeft er geen geld voor of wil er niets aan besteden. Een patstelling dus.

Toegegeven, het is misschien een beetje hoekig gepositioneerd, maar de uitkomst blijft hetzelfde. Er wordt te weinig aandacht besteed aan het op een plakkende manier op de kaart zetten van wie je bent en wat je doet. Ik zie het keer op keer bij netwerkevenementen. Deelnemers stellen zich op een dusdanige manier voor, dat je hun product of dienst binnen no-time kwijt bent. Als je geluk hebt onthoud je een voornaam in combinatie met een of twee onderdelen van wat ze doen. Maar hoe meer tijd er verstrijkt, hoe onduidelijker de puzzelstukjes worden die je nog hebt onthouden. Tot het moment dat je Piet alleen nog maar kunt positioneren in de ICT hoek. En ga daar maar eens op Googelen.

Is er oplossing. Ja! Zorg ervoor dat jij als persoon een wezenlijk onderdeel wordt van de communicatie en marketing strategie van jouw eigen bedrijf. Leer geen individuele kunstjes bij verschillende workshops en trainingen. Zolang ze niet echt op elkaar zijn afgestemd en gesynchroniseerd, heb je er eerder last dan profijt van. Ga dus voor een aanpak waarbij je eerst een solide basis bouwt. Sta stil bij de vraag "Wie ben jij?" en ga vanuit daar aan de slag om persoonlijk en zakelijk te groeien en te bloeien.

Auteur : Math Fooij, Avytos Agile
Website : 
www.avytos.com
Math traint mensen die hun communicatie en presentatie kwaliteiten willen vergroten zodat ze persoonlijk en zakelijk groeien.