Hoe meer leiderschap van jou een betere ondernemer maakt.


Als we aan de term leiderschap denken, denken de meesten vrij direct aan grote bedrijven en aan managers die meerdere personen aansturen. Dat hoeft echter niet zo te zijn.
Iedereen kan namelijk een leider zijn!
Of zoals auteur Mark Sanborn het uitdrukt: “Je hebt geen titel nodig om een leider te zijn”.

Ontdek in deze blog hoe sterk leiderschap van jou een betere ondernemer maakt.

Leiderschap zou je -volgens Wikipedia- kunnen omschrijven als het proces waarbij een individu anderen beïnvloedt om een bepaald doel te bereiken.
Dit heeft niets te maken met het wel of niet in een leidinggevende positie zitten. Zo zie je dikwijls in grotere bedrijven of groepen dat de informele leiders meer macht hebben dan het formele systeem.

Dat is ook de reden waarom jij als (kleine) ondernemer per definitie over voldoende leiderschap moet beschikken. Tenslotte streef je als ondernemer toch ook een welbepaald en specifiek doel na. Dit zowel voor jezelf (voor je eigen onderneming), als in datgene wat je voor je klant(en) wil bereiken.

Tegelijk leeft ook de uitspraak: "de klant is koning". Wil dat dan zeggen dat "de koning" ook de leider van het (samenwerkings)proces is?

Laat me daar een heel duidelijk antwoord op geven: Neen!
Als ondernemer ben jij de leider van het proces! Jij bent diegene die geconsulteerd wordt om een oplossing of advies aan te reiken voor je klant. Dus is het aan jou om vanuit je expertise en uitmuntende vakkennis het juiste te doen voor die klant.
Wat niet wil zeggen dat de klant geen “koning” kan zijn. Het draait allemaal over het dienen van je klant.
Een grote misinterpretatie is echter dat “dienen” als onderdanig wordt gezien. Dat is het net niet. “Dienen” is een zeer leidende rol: jij bepaalt wat nodig is om het hoogst mogelijke resultaat te bereiken.

Wat betekent dit nu in de praktijk?

Wel, als je bijvoorbeeld in een acquisitiegesprek zit met een potentiële klant, is het belangrijk dat jij als ondernemer de leiding neemt in het gesprek en de klant meeneemt doorheen die punten die echt belangrijk zijn om de best mogelijke oplossing voor hem/haar te kunnen aanreiken.
Dat staat haaks op een attitude van volgzaamheid en naar de mond praten waarbij je maar alles doet om de potentiële klant te 'pleasen' zodat je toch maar de opdracht zou binnenhalen.

Als je bijvoorbeeld tijdens een samenwerking met een klant geconfronteerd wordt met verscheidene terugkerende problemen, is het aan jou om het voortouw (de leiding) te nemen en deze problemen toch ter sprake te brengen, ongeacht hoe lastig dat ook is, en ongeacht hoe groot de kans ook is om de klant dan te verliezen.

Dikwijls merk ik bij ondernemers de nodige schroom en terughoudendheid hierin omwille van het financiële plaatje. We willen tenslotte toch ook wel de opdrachten hebben en houden.
Volledig terecht, al vergeten we dan wel dat we daarmee eigenlijk onze eigen reputatie ondermijnen. Want enkel door telkens de leiding te nemen in alle facetten van je business, en dus ook naar je klanten toe, zal jij je expertise echt kunnen tonen.

En de klanten die het niet kunnen appreciëren dat jij de leiding neemt, zijn waarschijnlijk niet jouw ideale klanten. En als je te veel werkt met niet-ideale klanten, bouw je daar je reputatie en referenties mee op, waardoor je uiteindelijk uitkomt in een domein waar je eigenlijk helemaal niet wil zijn.

Mijn 2 sterkste aanbevelingen naar ondernemers om meer leiderschap te tonen, zijn dan ook:

  1. Standaardiseer je processen. Jij bent de expert, jij weet wat er nodig is, jij weet op welke vragen je zeker een antwoord moet hebben alvorens verder te kunnen. Wanneer je die standaarden hebt, wijk er dan ook niet meer van af (tenzij het is om de standaard te verbeteren). Zo neem jij het leiderschap over alles wat je doet.

  2. Bedenk jezelf wie je meest ideale klant is. Dit zijn de klanten die van jou een 10 op 10 krijgen.
    Je neemt pas echt de leiding in je business als je de klanten die van jou een 9 of minder op 10 krijgen qua ideale klant vriendelijk doorverwijst naar andere ondernemers voor wie die klant wel een 10 op 10 is. Dat vraagt bijzonder veel lef, maar enkel zo houd jij voldoende ruimte over om je echte 10 op 10 klanten volledig en ten volle te kunnen dienen. En dat is het echte leiderschap!

 

Auteur: Dennis Fredrickx – The Happiness Factory
Website: www.thehappinessfactory.be
Dennis helpt ambitieuze ondernemers/leiders om meer te bereiken op een eenvoudigere manier.