Hersenspinsels van een start-up #19


We tellen af, want over drie weken vindt ons event plaats! Gevoelsmatig gaan we de laatste ronde in: winacties, contact met de bieb over het hoe en wat op de dag zelf, het draaiboek krijgt vorm en natuurlijk bereiden we onze presentatie voor.

‘Wat een leuk evenement! Wij doen graag mee’
Eigenlijk had ik dit ontzettend fijne bericht al wat eerder ontvangen, maar omdat er nog wat zaken moesten worden uitgewerkt, schrijf ik er nu pas over. Want wat een goed nieuws! Naast Bestel mijn boek hebben we dan nu ook Schrijven Online die meedoet. Met een aankondiging in de nieuwsbrief én op de website plus een stand op 7 april, kortom, een nieuwe samenwerking. Dat had ik ook wel nodig, want in mijn gedachten was ik alweer tien stappen verder. En omdat de realiteit niet overeenkwam met die ontwikkeling in mijn gedachten, begon ik weer te stressen. Want de hamvraag kwam weer omhoog: wat is er na 7 april? Met Heleen had ik donderdagavond weer een Skype-overleg. Ik legde direct mijn kaarten op de virtuele tafel.

‘We hebben een database nodig van zo’n 1000 mensen, zodat we diverse schrijfgenres kunnen vertegenwoordigen. En dan moeten we ook de mogelijkheid bieden om via Skype met elkaar in contact te komen.’ Ik had eigenlijk verwacht dat we met een kwartiertje wel konden formuleren wat voor een type bedrijf we willen opzetten, maar het tegendeel was waar. Hoe meer we erover praatten, hoe verder we van huis raakten. We zochten op internet en raakten wat ontmoedigd toen we zagen dat zoiets (zo innovatief!) al bestond.

Op 7 april openen wij het programma met een presentatie. Het liefst had ik gezien dat dit onder andere een samenvatting zou zijn van onze activiteiten. Maar we komen er niet uit. Die nacht slaap ik slecht en ik word lichtelijk gestrest wakker. Nog maar drie weken! En ik weet ineens niet meer wat ik nou eigenlijk zelf te vertellen heb op een evenement dat ik nota bene zelf bedacht heb! De onzekerheid slaat toe. Ik praat erover met mijn vriend en met mijn vader en concludeer dat we simpelweg nog niet weten wat er komen moet. Punt. Dus doen we ook niet alsof, we moeten dit goed uitwerken wil dit iets gaan worden. En dus besluiten Heleen en ik om dat stuk nog even weg te laten. We gaan voor een presentatie over onszelf, onze ontmoeting en dit initiatief. Tenminste, zo staat het op dit moment vast. Dat kan dus nog alle kanten op. Overigens is er deze week nog wel een kaart te winnen voor het event, via mijn eigen website, dus mocht je kans willen maken op een gratis kaart…

 

Back to basics
Toen we met dit initiatief begonnen, raakten we ondanks onze goede voornemens al snel onze relaxte houding kwijt. We werden meegezogen met de dynamiek, de mogelijkheden, het groots denken. In die stilte voor de storm komen we terug bij onze kern. Onze basis. Wat willen we NU neerzetten en wat kunnen we verder dit jaar uitwerken. Waarin gaan we uniek zijn binnen de markt en hoe kunnen we de beste vragen stellen aan ons publiek. Om hun te bereiken, om hun te raken. Om uiteindelijk iets neer te zetten waar een ander in wil investeren, omdat er voldoende voor hem of haar in zit. Dat antwoord hebben we nog niet. Maar ik sta wel even stil bij het gegeven dat ik Heleen uit het niets nog geen jaar geleden via internet benaderde met een wild plan. En dat nu over 3 weken ons eerste boekevent plaatsvindt. Van binnen vind ik dat zoveel waard dat ik er regelmatig bij stilsta. En laten we de rest dan maar rustig en solide opbouwen.

 

Anneke Kleine Staarman komt uit Haarlem en is schrijfster van de roman De herkansing, die ze in eigen beheer heeft uitgegeven. Ze is momenteel bezig met haar tweede roman.

Heleen Engwerda komt uit Leeuwarden en heeft een eigen bedrijf, Hé Communicatie. Haar passie voor boeken uit zich niet alleen in haar werk, maar ook op haar boekenblog Boekenrupsjenooitgenoeg.

Samen starten ze nu met Get inspired by books. Elke week doen ze een boekje open over hun ervaringen als start-up. Waar lopen ze tegenaan, welke fouten maken ze en wat moet er allemaal geregeld worden?