Hersenspinsels van een start-up #15


Jantje huilt, Jantje lacht. Zo voelt de organisatie van een event een beetje. Meerdere keren hebben we ons fantastisch gevoeld, om de week daarna weer tal van beren op de weg te zien. Toch geloof ik echt dat we die positiviteit langzaamaan vasthouden.

‘Als het ons lukt om 150 kaarten te verkopen, wil ik die Theaterzaal erbij hebben.’
Begon Heleen begin van de week. En dat nadat ik net al mijn argumenten op tafel had gelegd waarom we onze sprekers meer moesten betrekken. Want anders gaan we het echt niet halen hoor! 50 deelnemers aantrekken is een hele kluif. Dus moeten de betrokkenen maar een handje helpen. Konden we ze niet verplichten een kaart te kopen? En als we dat niet kunnen, tenminste volop mee te doen met de promotie van het event?

Nee,’ zegt Heleen steevast. ‘We mogen ze tot niks verplichten.’ Mijn commerciële haren staan recht overeind. We kunnen ze toch wel een beetje verplichten. Een beetje maar.

‘Trouwens, ik heb er echt vertrouwen in,’ gaat ze verder. Ik weet dat ze al die tijd al op die Theaterzaal aast, maar 150 deelnemers? Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Toch kan zelfs ik het niet ontkennen… we hebben na ruim een week 25% van onze kaarten verkocht. En dat is niet slecht. Zeker gezien het feit dat we nog niet hebben geadverteerd en onze zijkanalen nog niet zijn ingeschakeld. Toch geef ik me niet te snel gewonnen. We moeten sceptisch blijven en, dat vieze woord weer, commercieel blijven denken. Na overleg met Olga communiceren we naar onze sprekers dat ze twee kaarten voor een buddy-tarief kunnen kopen. Om vervolgens te verloten op hun social media. Tegen een gereduceerd tarief. En uiteraard zijn ze niks verplicht. Grrr.

Er komt zowaar wat ruimte voor vrije tijd in mijn week
En dat vier ik door op woensdagochtend lekker met mijn zoontje te gaan wandelen door het park. Vrieskoud, maar dat zonnetje, daar doen we het voor. Ik neem me voor dat vanaf nu wekelijks te gaan doen. De afgelopen maanden ben ik op dagen dat ik niet op kantoor zit alleen maar bezig geweest met dit event, maar er komt lucht.

Locatie: V

Programma: V

Prijs: V

Website: V

 

Het komt er nu op neer om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Zoals eerder aangegeven, hebben we hulp. Zowel de Bibliotheek Rotterdam als Bestel mijn boek helpen ons. Verder spreiden we gedrieën onze vleugels.

Persoonlijk heb ik lijntjes uitgezet bij Hebban, Schrijven Online, de Auteursbond en de Schrijversvakschool. Ik verwacht hier volgende week meer over te kunnen delen. Heleen heeft het officiële persbericht af en die wordt volgende week ook naar een aantal partijen gestuurd.   

Dan wordt het toch écht tijd voor stap 2
Tijdens een van onze eerste brainstormsessies werd een goede vraag gesteld: wat gebeurt er na dit event? Een kant en klaar antwoord hebben we nog niet, ook omdat we dat al die tijd voor ons uit hebben geschoven. Maar nu alles loopt en de datum dichterbij komt, wordt ook dit vraagstuk actueel. Volgende week zitten we hierover samen. Nu ik dit schrijf, moet ik denken aan ons KvK-avontuur van december, toen er een pak sneeuw lag. Wat hebben wij in een korte tijd al veel samen meegemaakt. Ik weet niet waar het allemaal toe leidt, maar dit avontuur is tot nu fantastisch.

Anneke Kleine Staarman komt uit Haarlem en is schrijfster van de roman De herkansing, die ze in eigen beheer heeft uitgegeven. Ze is momenteel bezig met haar tweede roman.

Heleen Engwerda komt uit Leeuwarden en heeft een eigen bedrijf, Hé Communicatie. Haar passie voor boeken uit zich niet alleen in haar werk, maar ook op haar boekenblog Boekenrupsjenooitgenoeg.

Samen starten ze nu met Get inspired by books. Elke week doen ze een boekje open over hun ervaringen als start-up. Waar lopen ze tegenaan, welke fouten maken ze en wat moet er allemaal geregeld worden?